Η Θεσσαλία στην κορυφή των πιο φιλικών προς το ποδήλατο Περιφερειών της χώρας με 61,6 χλμ ποδηλατοδρόμων εντός αστικού ιστού


Η Θεσσαλία στην κορυφή των πιο φιλικών προς το ποδήλατο Περιφερειών
της χώρας με 61,6 χλμ ποδηλατοδρόμων εντός αστικού ιστού

Στις κορυφαίες bike friendly Περιφέρειες της χώρας συγκαταλέγεται η Περιφέρεια Θεσσαλίας σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του Ποδηλατικού Χάρτη της Ελλάδας. Η Θεσσαλία διαθέτει 61,6 χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων, το μεγαλύτερο δίκτυο στη χώρα μετά την Αττική (83,5 χλμ) και την Δυτική Ελλάδα (62,1 χλμ) και καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση πανελλαδικά στα μέτρα ποδηλατοδρόμου ανά κάτοικο (0,08) σε απόσταση αναπνοής από τη Δυτική Ελλάδα (0,09).


«Χρηματοδοτούμε όλες τις προτάσεις των Δήμων για την κατασκευή ποδηλατοδρόμων στα μεγάλα αστικά κέντρα της Περιφέρειας, γιατί το ποδήλατο είναι το πιο φιλικό προς το περιβάλλον μέσο αστικής μετακίνησης, με χαμηλό ενεργειακό και οικονομικό κόστος» δηλώνει ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός. «Μέσω των Βιώσιμων Αστικών Αναπλάσεων (ΒΑΑ) του ΕΣΠΑ, χρηματοδοτούμε ένα εκτεταμένο δίκτυο ποδηλατοδρόμων σε Λάρισα, Βόλο, Τρίκαλα και Καρδίτσα, αλλά και σε μήκος 13 χλμ στο παραλιακό μέτωπο του Δήμου Αγιάς καθώς επίσης την προμήθεια κοινόχρηστων συμβατικών και ηλεκτρικών ποδηλάτων για τις ανάγκες των Δήμων, με πρόβλεψη και για άτομα με αναπηρίες. Η πόλη της Καρδίτσας έχει βραβευτεί με το 1ο Βραβείο Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας για τις υποδομές της και μια σειρά δράσεων που έχουν σχέση με το ποδήλατο και η Περιφέρεια Θεσσαλίας είναι η πρώτη πιστοποιημένη Bike Friedly Περιφέρεια στη χώρα, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Τουρισμού, στο πλαίσιο μνημονίου συνεργασίας που υπέγραψε. Επιπλέον, η Περιφέρεια Θεσσαλίας στο σχεδιασμό των περιφερειακών οδών που κατασκευάζει, προβλέπει τη δημιουργία ποδηλατοδρόμων, όπου αυτό είναι εφικτό χωροταξικά, όπως στο τμήμα μεταξύ ΔΕΥΑΛ και Γεωργικής Σχολής στη Λάρισα και στην παράκαμψη Πύλης -Παλαιομονάστηρου, που παραδόθηκε πρόσφατα σε κυκλοφορία και δίνει τη δυνατότητα στους Δήμους να αναπτύξουν ποδηλατοδρόμους στα εντός σχεδίου πόλης, τμήματα των περιφερειακών οδών.


Ειδικότερα, απαντώντας σε επερώτηση στη διάρκεια της συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου Θεσσαλίας με θέμα τον σχεδιασμό ποδηλατοδρόμων στον περιφερειακό δακτύλιο της Λάρισας, ο κ. Αγοραστός επεσήμανε:

«Ο γενικός στόχος σχεδιασμού των παρακάμψεων πόλεων είναι η κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της πόλης και δεν έχουν χαρακτήρα της αναψυχής των πολιτών. Έτσι και ο εξωτερικός Δακτύλιος της Λάρισας (Περιφερειακή οδός), όπως κάθε εξωτερικός δακτύλιος πόλης, ενώνει τις πύλες της πόλης μεταξύ τους, κατά τέτοιο τρόπο ώστε οι διαμπερείς κινήσεις που δεν έχουν προορισμό την πόλη να διοχετεύονται μέσω αυτού, χωρίς επιβάρυνση του αστικού δικτύου. Δηλαδή, οι δακτύλιοι των πόλεων χρησιμοποιούνται για να παραλαμβάνουν κυρίως τα βαρέα οχήματα αλλά και ΙΧ, ώστε να πάψουν να διέρχονται από τον αστικό ιστό, προκειμένου να ελαφρυνθεί η πόλη κυκλοφοριακά, περιβαλλοντικά και να μπορέσουν να αναπτυχθούν ασφαλή δίκτυα πεζών και ποδηλατών εντός της πόλης.

Ο Δακτύλιος της Λάρισας που κατασκεύασε και παρέδωσε σε κυκλοφορία η Περιφέρεια Θεσσαλίας ( Καράγιωργα , Παπανδρέου , Σανδράκη , ΠΕΟ Αθηνών –Θεσσαλονίκης, κπλ ) χρησιμοποιήθηκε από τους πολίτες και ως χώρος αναψυχής, λόγω της έλλειψης πάρκων αναψυχής, αλλά και χάρη στις ασφαλείς συνθήκες κυκλοφορίας στα πεζοδρόμια του δακτυλίου (με την τοποθέτηση στηθαίων ασφαλείας κιγκλιδωμάτων , σήμανσης , πεζοδιαβάσεων κπλ ).

Στο πλαίσιο των δράσεων που ήδη λαμβάνει η Περιφερειακή αρχή για τη βιώσιμη ανάπτυξη και στο βαθμό που αυτό ήταν εφικτό χωροταξικά, τροποποίησε την εγκεκριμένη μελέτη του Τμήματος Παράκαμψης Λάρισας από Β’ γέφυρα Πηνειού (ΔΕΥΑΛ) μέχρι Γεωργική Σχολή. Σκοπός της τροποποίησης ήταν να περιλάβει πεζοδρόμια, ασφαλή πεζόδρομο και ποδηλατόδρομο, τα οποία δεν περιλαμβανόταν στην αρχικά εγκεκριμένη μελέτη.

Η Περιφέρεια λαμβάνει υπόψη τις νέες πλέον ανάγκες των πολιτών όπου αυτό είναι εφικτό χωροταξικά ( υφιστάμενη δόμηση και σχέδιο πόλης ) και όχι σε βάρος της κυκλοφοριακής ικανότητας των οδών, όπου θα υπήρχε αστοχία σχεδιασμού του δακτυλίου.

Σημειώνεται ότι το δίκτυο ποδηλατοδρόμων, κατά τις Τεχνικές Οδηγίες (Υποδομές Ποδηλάτων [2015] & δημιουργία προσωρινών διαδρόμων κίνησης πεζών και ποδηλάτων [2020]), διαμορφώνεται σε αστικό χώρο και αποτελείται από διαδρομές και όχι από τους διαδρόμους ή λωρίδες των ποδηλάτων που είναι τύποι υποδομής. Δηλαδή, η χρήση των παραπλεύρων οδών αποτελεί ποδηλατική διαδρομή, χωρίς την υποχρέωση συγκεκριμένης υποδομής, όπως παρουσιάζεται εκτός των άλλων και στη Μελέτη Αστικής Κινητικότητας για το Δήμο Λαρισαίων (ΣΒΑΚ).

Σύμφωνα με τη μελέτη ( ΣΒΑΚ ) του Δήμου , προβλέπεται ένα εκτεταμένο δίκτυο ροής ποδηλάτων και πεζών και, σχετικά με το περιαστικό οδικό δίκτυο, οι προβλεπόμενοι άξονες είναι:
• Κατά μήκος των υφιστάμενων και προβλεπόμενων παραπλεύρων οδών της οδού Κ. Καραμανλή (ΠΕΟ Αθήνας - Λάρισας - Θεσσαλονίκης)
• Κατά μήκος της οδού Λάρισας - Τρικάλων, δημιουργείται δίκτυο που συνδέει το ΤΕΙ, το Περιφερειακό Νοσοκομείο, τις αθλητικές εγκαταστάσεις και το νέο Μουσείο, μεταξύ τους, με τις παρακείμενες συνοικίες, με τον οικισμό της Τερψιθέας και με το κέντρο.
Για το λόγο αυτό, το παράπλευρο δίκτυο της οδού Κ. Καραμανλή έχει τη συγκεκριμένη διατομή και μονοδρόμηση και στη προς ανάθεση μελέτη του Νότιου Περιφερειακού της Λάρισας λαμβάνεται μέριμνα για τη δημιουργία δικτύου ροής ποδηλάτων και πεζών.
Αναφορικά με το τμήμα του Δακτυλίου της Λάρισας στην οδό Σανδράκη, αποτελεί βελτίωση της τότε υφιστάμενης οδού με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση ενιαίου οδοστρώματος. Μελετήθηκε και κατασκευάστηκε σύμφωνα με τις προδιαγραφές (ΟΜΟΕ) με διατομή που οριζόταν από αυτές. Υπενθυμίζουμε ότι η οδός είναι αναχωματική με υφιστάμενες παρακείμενες ιδιοκτησίες αλλά και υφιστάμενη δόμηση στον κόμβο Μανουσάκη. Με βάση όλα αυτά τα δεδομένα, η Περιφέρεια έλαβε μέριμνα ώστε στο χώρο που υπήρχε διαθέσιμος να κατασκευαστούν πεζοδρόμια σύμφωνα με τις προδιαγραφές. Επί της συμβολής πραγματοποιήθηκε στένωση πεζοδρομίου επειδή υπήρχε υφιστάμενο κτίριο. Η στένωση είναι σύμφωνη με τα οριζόμενα στο «Σχεδιάζοντας για όλους - Οδηγίες Σχεδιασμού για την Αυτόνομη Διακίνηση και Διαβίωση ΑΜΕΑ» όπου ορίζεται το ελάχιστο καθαρό πλάτος τα 0,90m. Ο βασικός άξονας κίνησης των πεζών είναι το πεζοδρόμιο από τη μεριά της πόλης όπου το ελεύθερο πλάτος του είναι τα 2,5m, και ακριβώς στον κόμβο υπάρχει και ασφαλής σηματοδοτούμενη πεζοδιάβαση για αλλαγή πεζοδρομίου. Επίσης στο συγκεκριμένο έργο για την ασφάλεια πεζών, αθλούμενων και ποδηλατών, τοποθετήθηκε ειδικό αμφίπλευρο Σ.Α.Ο (στηθαίο) ώστε να προστατεύονται και οι πεζοί και οι ποδηλάτες από ενδεχόμενη κατά λάθος πρόσκρουσής τους με τους ορθοστάτες.