Χαιρετισμός της διευθύντριας ΔΕ Τρικαλων για το διαδικτυακό Πανθεσσαλικό Συνέδριο: «ΤΟ 1821 ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ»


ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑΣ ΔΕ ΤΡΙΚΑΛΩΝ ΕΛΕΝΗΣ ΞΥΝΟΠΟΥΛΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ ΠΑΝΘΕΣΣΑΛΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ: «ΤΟ 1821 ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ»


Αξιότιμοι συμμετέχοντες, 

     Στο πλαίσιο του εορτασμού της εθνικής μας επετείου για τα 200 χρόνια από την έναρξη της Επανάστασης υλοποιείται αυτό το Πανθεσσαλικό Συνέδριο, για να αποτίσουμε μεν φόρο τιμής, να γίνει δε αυτό μέσα από τη δημιουργικότητα και το ζήλο των μαθητών μας. Όλοι εμείς που εκπροσωπούμε και υπηρετούμε την παιδεία και την εκπαίδευση στη χώρα μας σήμερα δίνουμε πρωταγωνιστικό ρόλο στα παιδιά, τα οποία με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών τους θα μας παρουσιάσουν τη δική τους ματιά, θέση, προσέγγιση, ανάλυση, καθώς και τα δικά τους μηνύματα.

     Ως γνωστόν η γνώση  από ένα  λαό της ιστορίας του αποτελεί έρεισμα για τη διαμόρφωση και την ενίσχυση κατ΄ επέκτασιν της εθνικής του συνείδησης. Κι ένας λαός που έχει εθνικό φρόνημα, αλλά όχι σοβινιστικές τάσεις δεν κινδυνεύει να αλλοτριωθεί, ακόμα και να εξαφανιστεί.

  Εκείνο που οφείλουμε να δώσουμε στα παιδιά να καταλάβουν είναι το γεγονός πως η ελευθερία μας μετά τον εννιάχρονο αγώνα δεν ήρθε ως αποτέλεσμα μόνο των νικών στα πεδία των μαχών, αλλά και των νικών στη διπλωματική κονίστρα. Η αλληλεπίδραση των συμφερόντων των χωρών είναι αυτή που οδηγεί κάθε φορά σε ένα αποτέλεσμα, δίχως να μειώνει το ψυχικό σθένος και τον πατριωτισμό ενός λαού, κάτι που εμείς τότε είχαμε σε περίσσεια. Επιπλέον η Εθνεγερσία του 1821 υπήρξε μεν η αφετηρία για την έναρξη του Νεοελληνικού Κράτους με το Πρωτόκολλο του Λονδίνου του 1830 ιδωμένο από την καθαρά θεσμικοπολιτική σκοπιά, αλλά από την κοινωνιολογική και εθνική σκοπιά την επιτυχία αυτή πρέπει να τη χρεώσουμε και σε άλλους παράγοντες: 

α) η ελληνική γλώσσα π.χ. υπήρξε το «όχημα» της εξελικτικής δημιουργίας του Ελληνικού Έθνους, υπήρξε αρραγής και συνεχόμενη, ζωντανή και ομιλούσα, στοιχείο κοινό που ένωνε το έθνος μας πάντα μέσα στους αιώνες

β) η θρησκεία μας, που συσπείρωνε για  400 χρόνια  τον πόθο  για απελευθέρωση στις εκκλησιές και τα μοναστήρια και κρατούσε ζεστή την ελπίδα, που τη μετέτρεπε σε πεποίθηση με τη βοήθεια του Θεού

γ) ο πολιτισμός μας, που με  τις ρίζες του στο Αρχαιοελληνικό έδαφος φύτρωσε εκ νέου στην Ευρώπη του 18ου αι. με τον Γαλλικό Διαφωτισμό και στη συνέχεια με το Νεοελληνικό Διαφωτισμό

δ) η καλλιέργεια από πριν ενός γόνιμου εδάφους με τον Ευρωπαϊκό και το Νεοελληνικό Διαφωτισμό, με τους Δασκάλους του Γένους, με το Ρήγα Φερραίο.  Η «Νέα Πολιτική Διοίκησις» και η Magna Charta του Ρήγα υπήρξαν τα πρώτα σπέρματα του δημοκρατικού Νεοελληνικού Κράτους. Ειδικότερη μνεία για την παιδεία γίνεται στο άρθρο 22, όπου χαρακτηριστικά αναφέρει: «Όλοι, χωρίς εξαίρεσιν, έχουν χρέος να ηξεύρουν τα γράμματα. Εκ των γραμμάτων γεννάται η προκοπή, με την οποίαν λάμπουν τα ελεύθερα έθνη.»

     Εν κατακλείδι αυτό που επιθυμώ να καταστεί σαφές είναι πως η Επανάσταση, έως ότου γίνει παρόν, δεν ξεφύτρωσε ξαφνικά, αλλά είχε ζυμωθεί αργά και σταθερά σε ένα παρελθόν από ανθρώπους που την είχαν θέσει ως στόχο, όραμα, ιδανικό.

     Αυτό που εναπόκειται σε εμάς σήμερα είναι να σταθούμε μαζί με τα παιδιά μας με μια βαθιά περίσκεψη και συνειδητοποίηση του δικού μας χρέους, να συναγάγουμε τα δικά μας συμπεράσματα, να διδαχτούμε από τα λάθη μας. Να γίνει επίσης σαφές ότι η εμπειρία του παρελθόντος προσδιορίζει σε μεγάλο βαθμό το μέγεθος των ευθυνών μας μπροστά στο δύσκολο μέλλον.

     Βλέποντας το Πρόγραμμα του Συνεδρίου αντιλαμβανόμαστε  πως οι μαθητές με εφόδιο την Τεχνολογία θα μας παρουσιάσουν πρωτότυπες δημιουργίες με δρώμενα, αφηγήσεις, προβολή της τέχνης, αλλά και ιστορικές φυσιογνωμίες της Επανάστασης που γεννήθηκαν στην περιοχή μας. Ας τους απολαύσουμε!